9 Ağustos 2016 Salı

Tarkan'ın Kıl Olacak Şey Araması ve Yanlış Şeyi Bulması

Çeşitli ruh hallerimde 90lar dinleyebiliyorum. Canım sıkkınken neşelenmek için, oturmaktan kaskatı kesilen vücudumu saçma danslarımla esnetmek için... Ya da hiç aklımda yokken birinin paylaştığı 90lar videosunu izleyivereyim deyip, bi türlü günümüze dönemediğim için. Bazen de aklıma bi şarkı takılıyor, "dur bakiyim, bunun sözleri nasıldı (cidden bu kadar saçma mıydı)", diye hemen danışıyorum Gogol'e.

Geçen gün Tarkan'ın Kıl Oldum Abisinde aynı şeyi merak ettim. Neye kıl olmuş bu adam?

"Takmış takıştırmış
Sürmüş sürüştürmüş
Bir dağınıklık bir rüküşlük
Kıl oldum abi

Giyinmiş rengarenk
Per perişan hali
Üstelik çorabı da kaçmış
Kıl oldum abi

Kaçacak yer ararım
Görsem karanlıkta
Başına güneş mi geçti
Ne oldu sana

Kendine gel kendine
Dön de bir bak haline
Aynalara küsmüşsün
Kıl oldum abi"

Yav sen manyak mısın arkadaşım, sanane? dedim tabi. Oturdum, birden ekşisözlük yazarı kesilen Tarkanla tartıştım,

- Tarkancım, tamam bak ben de şarkılarını, danslarını, sesini severim, genç kızların da sevgilisisin tamam ama bu şarkı ne böyle? Neden ünlü olmak için illa bütün klişelerin, bütün ataerkil kuralların altını çizmeye çalışır insanlar? Sonra da klişeleri yıkma çabasına girişir kimisi... Boşa değil mi sonraki çabalar.  Kusura bakma da, kadının belli ölçülere göre giyinmesi gerektiği düşüncesini popülerleştirenlerden biri sensin.

- Ya ama şimdi sadece kadınlarda değil, herkeste bi yakışanı giyme derdi olmalı yani... Sonuçta başkalarının göz zevkine saygı duymalı insan....

- Yav Tarkan, sıçtırtma başkasının göz zevkine allasen...

- Ya Hüsçüm tamam geyik yapıyoz şurda.. O zamanlar da geyik bi şarkı yapmıştım altı üstü, bi mesaj vermedim ki yani, sıradan bi popçuya fazla anlam yüklüyosun bence.

- Öyle olmadığını biliyosun di mi, biliyosun. İnsanların gözünde sıradan bi popçu olmadığını biliyosundur heralde... Ki öyle olsaydın bile, bu şarkı televizyonda, radyolarda tekrar tekrar çalınacaktı, insanların diline dolanacaktı mutlaka. Piyasanın, toplumun istediği türden bi şarkı bu. Bana farkında değildim deme şimdi...

Neyse bu tartışma böyle gitti. Bi yerden sonra nys tmm cnm ya ben çıkıyrm, deyip çıktım.

Şu yazı denk geldi internette: "Neye Kıl Oldun Abi?"

Derya Bengi 90ların siyasi gündeminin içinden değerlendirmiş şarkıyı. Benim gibi sırf cinsiyet meselesine takmamış da, "o kadar kıl olacak konu varken buna mı takıldın?" diyor.

"Türk popu şarkılarının içeriği çok tartışıldı, genç starların yeni lisanı sorgulandı, Tarkan’ın söylediği tipik şarkılardan “Kıl Oldum Abi” bunların başında geliyordu. Bir şarkıda “kıl olmak” gibi bir argo tabir yakışıksız bulunuyordu. Oysa tartışılması gereken, kıl olup olmaması değil, neye kıl olup neye olmadığı olmalıydı! Tarkan acaba eşitsizliklere, adaletsizliklere, baskılara, zulümlere mi kıl olmuştu ya da mesela “olağanüstü haller, geçiş dönemleri, sıkıyönetimler, şimdi sırası değiller, fikir suçları, idam cezası, 141-142, radyasyon meselesi, hor görülen cinsler, nesli tükenen kaplumbağalar ve 84. madde”ye mi? Yok hayır, Tarkan’ın kıl olduğu şey kızın dağınıklığı, rüküşlüğü, perperişan hali ve kaçık çoraplarıydı sadece."

Yazı tamamen bu şarkı hakkında değil, 90larda Türkiye'de yapılan protest müzikleri özetliyor, kimisini sevgiyle, kimisini alayla anıyor yazar. Çok şey öğreniyorum. Aslında bu yazı, Bianet'teki "90ların Hak Mücadeleleri" yazı dizisinin bir parçası. Ülke yanıp kavrulurken bu neşeli şarkıların nasıl çıktığını merak eden benim gibi cahiller için Cin Ali kıvamında okumalar var, mmmhh...


O zaman, Tarkan'a, Sezen Aksu'dan cevap gelsin, kavgaların üstünü neşeli müziklerle kapatalım, 90lar tadında bitirelim yazıyı, selamlar, sevgiler...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder